Droga do Esthar
Po powrocie do Ogrodu idź do Ambulatorium. Tam Squall weźmie na plecy Rinoę i pójdzie sam długim mostem za Rybackim Horyzontem. Kiedy dojdzie na drugą stronę, spotka całą resztę grupy wraz z Edeą, która również planuje dostać się do Esthar. Będziesz miał teraz okazję włączyć ją do swojej drużyny. Kiedy znajdziesz się na mapie świata, zobaczysz wielkie, wyschnięte jezioro. Po wejściu do niego okaże się, że nigdzie nie widać miasta. Wygląda na to, że czeka cię ogromnie długa droga.Możesz najpierw wejść na wielki szkielet po prawej stronie, gdzie znajdziesz czar Meteor, a po lewej Thundaga. Potem wracaj na dół i idź przed siebie. Przy przepaści skręć w prawo, a znajdziesz punkt zapisu. Potem idź w lewo, aż zostaniesz napadnięty przez Abadona, nieumarłego potwora. Kiedy rozsypie się w proch, idź dalej w lewo, aż zobaczysz dziwny kształt pojawiający się na niebie. Podejdź do niego i obejrzyj go. Zobaczysz właz i dziwny tunel. Wejdź do niego po niewidzialnych schodach i idź przed siebie, aż dojdziesz do dziwnej, sześciokątnej platformy. Wejdź na nią, a wyniesie cię wysoko w górę. Kiedy dojdziesz do kolejnego tunelu, wejdź do niego, a zobaczysz wspaniałą animację, która odkryje prawdziwy sekret Wielkiego Słonego Jeziora. Tak - właśnie dotarłeś do miasta Esthar.
Kiedy jednak zatrzymasz się przed samym wejściem do miasta, usłyszysz w głowie charakterystyczny szum i po raz ostatni wśliźniesz się w skórę Laguny.
Przygody Laguny, część piąta
Laguna wykonuje niewolniczą robotę w Laboratorium Lunarnej Pandory. Razem z nim są jego kumple. Kiedy wyjdą z pomieszczenia, porozmawiaj kilkakrotnie z żołnierzami, robotnikiem i Moombą. Dowiesz się kilku rzeczy na temat czarownicy Adel. Później będziesz musiał stoczyć samotną walkę z jednym żołnierzem, jednak wystarczy jeden strzał i po krzyku. Kiedy dołączą do ciebie przyjaciele, będziesz miał możliwość przygotowania się do walki z następnymi żołnierzami oraz Gesperem. Bądź czujny, ponieważ kapitan często używa czaru Death, natomiast Gesper potrafi usuwać jednego przeciwnika z walki. Kiedy ich pokonasz, wsiadaj do windy i jedź na górę. Tam zobaczysz doktora Odine'a. Kiedy wyjdziesz na zewnątrz, dowiesz się, że przetrzymuje on Ellone. Wracaj więc do budynku, po drodze zabierając numer pierwszy magazynu Uzbrojenie, i jedź windą na dół. Tam czeka cię najpierw walka z dwoma żołnierzami oraz Elastoidem, a potem będziesz mógł pogadać z doktorkiem-potworkiem. Będzie chciał ci uciec, ale dopadniesz go w windzie. Kiedy go przyciśniesz na zewnątrz, wygada się, że dziewczynka jest w jego laboratorium w Esthar. Będziesz mógł tam pojechać samochodem.W laboratorium czeka cię kolejna prosta walka, a potem będziesz mógł usiąść na dziwnym, półkulistym siedzeniu, będącym tak naprawdę windą. Kiedy winda się zatrzyma, zaczerpnij czaru Flare z ukrytego punktu po lewej, a potem wejdź do pomieszczenia. Tu będziesz walczył z dwójką zielonych żołnierzy, a potem będziesz mógł podejść do szklanej ściany. Zobaczysz Ellone siedzącą na ziemi, jednakże nie będziesz mógł wejść do jej celi. Podejdź do komputera i naciśnij przycisk bliższy wyjścia. Powinieneś odblokować drzwi na dole. Jedź teraz windą do miejsca, w którym się tu pojawiłeś i wejdź w przejście, które otwarło się za windą. Tam wreszcie odnajdziesz Ellone i na tym skończy się twój sen.
Esthar
Kiedy się obudzisz, zobaczysz jednego z prezydenckich dostojników. Razem ze wszystkimi wsiądziesz do samochodu i pojedziesz do centrum ogromnego miasta. Tam spotkasz doktora Odine'a, który od czasów Laguny nie zmienił się ani odrobinę - nadal wygląda pokracznie i mówi z tym okropnym akcentem. Porozmawiacie z nim chwilę, a potem doradca prezydenta powie, że macie chwilę czasu na zwiedzanie miasta. Zrób to koniecznie, przede wszystkim dla sklepów, w których można kupić sporo unikatowych przedmiotów. Poruszając się po mieście, używaj wind magnetycznych - bardzo ułatwi ci to zwiedzanie i zaoszczędzi czasu.Kiedy będziesz już znał Esthar na pamięć, możesz z niego wyjść. Znajdziesz się na mapie miasta, z której będziesz mógł się wydostać dróżkami na równinę. Teraz możesz wreszcie pozwiedzać ten niedostępny dotychczas kontynent. Jednakże jedyną godną uwagi lokacją jest tutaj Punkt Łez, gdzie znajdziesz Pierścień Salomona, konieczny do wezwania GFa Doomtrain.
Pobiegnij teraz do Księżycowych Wrót. Bądź ostrożny, ponieważ możesz po drodze spotkać Malboro. Kiedy wejdziesz do środka, zobaczysz mężczyznę w białym kitlu. Wyjaśni ci swój plan. Dowiesz się, że czeka cię wędrówka w kosmos. Będziesz mógł zabrać ze sobą jedną wybraną osobę, poza Edeą i Zellem, który będzie ją eskortował. W kosmosie nie będziesz walczył, zatem silniejsze postacie lepiej zostawić na ziemi. Kiedy się zdecydujesz, wejdziesz do kapsuły i zobaczysz wystrzelenie jej w kosmos. Squallowi pozostaje teraz życzyć szczęśliwej podróży, a ty przejmujesz kontrolę nad Zellem. Okaże się, że do miasta Esthar zbliża się właśnie Lunarna Pandora i zmierza w jakimś kierunku. Zell z Edeą będą teraz musieli wrócić do miasta, żeby dowiedzieć się, o co w tym wszystkim chodzi.
W Esthar odnajdź Laboratorium dr Odine'a. Strażnik wpuści was do środka i będziesz mógł porozmawiać z tym dziwakiem. Dowiesz się, że Lunarna Pandora właśnie wkracza do miasta. Jeśli chcesz, możesz spróbować ją odnaleźć i wejść do środka. Będzie można zrobić to w trzech konkretnych punktach w mieście. Pierwszy jest dokładnie w centrum miasta, powinieneś dostać się tam bez problemu. Gdybyś nie czuł się na siłach, możesz spróbować jeszcze w dwóch miejscach: drugie to dość charakterystyczne skrzyżowanie dróg, a trzecie na północ od sklepów. Do każdego z tych punktów jest przypisany czas, o którym powie Odine. Kiedy wyjdziesz z laboratorium, zobaczysz licznik czasu i będziesz wiedział, do którego punktu zdążać. Czeka cię mała niespodzianka - wszystkie jeździdełka nawaliły i musisz sam biegać po mieście. Do tego miasto jest atakowane przez żołnierzy Galbadii, więc lepiej ułatw sobie życie, włączając umiejętność Enc-None. Pamiętaj, że nie jest to obowiązkowa misja, ale warto ją wykonać, ponieważ w Pandorze czeka kilka ważnych czarów i wartościowych przedmiotów. Im wcześniej uda ci się złapać Pandorę, tym więcej będziesz mógł znaleźć w środku.
Odnajdź wybrany punkt kontaktowy (możesz go sprawdzić przyciskiem A lub kwadratem) i poczekaj na nadlatującą Pandorę. Najpierw będziesz musiał walczyć z żołnierzami, którzy z niej wyskoczą. Potem wejdź do środka i zaczerpnij czaru Meteor. Idź po schodach do góry. Tam najpierw wsiądź do windy nr 2 i zwiedź budowlę u góry, zbierając czary, Mistrza Walki, Trotyl i LuvLuv GF. Potem zjedź na dół windą nr 3, a na dole wsiądź do windy nr 1. Po drodze znajdziesz ukryty punkt zapisu. Idź dalej, a zobaczysz na swojej drodze dziwnego robota. Teraz jednak nie będziesz z nim walczyć, bo zwyczajnie wyrzuci cię z budowli. Będziesz mógł tylko oglądać, jak Lunarna Pandora majestatycznie leci dalej i zatrzymuje się nad Punktem Łez.