Podłączanie GFów do postaci to podstawa budowania statystyk w FFVIII. Innowacyjny system podłączania opiera się właśnie na nich, uwalniając postacie od noszenia zbroi i akcesoriów, w zamian za to oferując możliwość podpinania czarów, by wzmocnić parametry bohaterów. Oprócz tego, GFy dają możliwość korzystania z różnych zdolności, aktywnych (takich jak np. Kamikaze) bądź pasywnych, wspierających działania postaci (np. Auto-Haste). GF musi być podłączony do postaci, by mogła ona korzystać z wybranych zdolności.
Każdy GF, którego da się podłączyć do postaci, ma własny zestaw zdolności, które rozwija w miarę otrzymywania punktów AP. Jednakże każdy GF może się nauczyć każdej zdolności, którą da się otrzymać z odpowiedniego przedmiotu. Jeśli chcemy nauczyć danego GFa konkretnej zdolności, najlepiej poczekać, aż nauczy się on wszystkiego, co ma do nauczenia, a następnie usunąć niechcianą zdolność przy pomocy
Ziela Zapomnienia i w jej miejsce ustawić wybraną zdolność (aplikując GFowi odpowiedni przedmiot).
Poniżej dokładne tabele wszystkich komend i zdolności możliwych do uzyskania przy pomocy GFów wraz z przedmiotami, które mogą je tych zdolności nauczyć.
Zdolności podłączania
Te zdolności pozwalają postaciom podłączać magię pod wybrane parametry w menu
Łączność, dzięki czemu mogą one podnosić swoje statystyki, zwiększać obronę przeciwko konkretnym żywiołom i statusom, a także dołączać żywioł lub status do fizycznego ataku.
Zdolność | Opis | Przedmiot |
HP-J | Umożliwia podłączanie magii pod HP | Zwój HP |
Str-J | Umożliwia podłączanie magii pod Siłę | Zwój Siły |
Vit-J | Umożliwia podłączanie magii pod Witalność | Zwój Witalności |
Mag-J | Umożliwia podłączanie magii pod Magię | Zwój Magii |
Spr-J | Umożliwia podłączanie magii pod Ducha | Zwój Ducha |
Spd-J | Umożliwia podłączanie magii pod Szybkość | Zwój Szybkości |
Eva-J | Umożliwia podłączanie magii pod Unik | Amulet Egidy |
Hit-J | Umożliwia podłączanie magii pod Celność | - |
Luck-J | Umożliwia podłączanie magii pod Szczęście | Zwój Szczęścia |
Elem-Atk-J | Umożliwia podłączanie magii pod atak żywiołowy | Zwój Elem-Atk |
Elem-Obr-J | Umożliwia podłączanie magii pod obronę żywiołową | - |
Elem-Obrx2 | Umożliwia podłączanie dwóch rodzajów magii pod obronę żywiołową | - |
Elem-Obrx4 | Umożliwia podłączanie czterech rodzajów magii pod obronę żywiołową | Antyżywioł |
ST-Atk-J | Umożliwia podłączanie magii pod atak statusowy | Zwój ST-Atk |
ST-Obr-J | Umożliwia podłączanie magii pod obronę statusową | - |
ST-Obrx2 | Umożliwia podłączanie dwóch rodzajów magii pod obronę statusową | - |
ST-Obrx4 | Umożliwia podłączanie czterech rodzajów magii pod obronę statusową | Antystatus |
Zdolności komendy
Te zdolności oznaczają komendy, które postać może wybrać i używać w walce, obok ataków fizycznych. Każda postać ma miejsce na trzy takie komendy. Niektóre z nich zadają obrażenia wrogom, inne umożliwiają korzystanie z magii i GFów, jeszcze inne służą do leczenia postaci. Warto, by zawsze przynajmniej jedna postać miała podpiętą komendę
Ekwipunek.
Zdolność | Opis | Przedmiot |
Magia | Umożliwia używanie magii podczas walki | Księga Magii |
GF | Umożliwia przywoływanie GFów | Księga GFów |
Czerpanie | Umożliwia czerpanie magii od wrogów | Księga Czerpania |
Ekwipunek | Umożliwia używanie przedmiotów podczas walki | Księga Ekwipunku |
Karta | Umożliwia przemienianie wrogów w karty | Duch Hazardzisty |
Los | Nakłada na wroga status Los (cel umiera po pewnym czasie) | - |
Wściekły Pęd | Nakłada na drużynę statusy Szał, Ochrona i Przypieszenie | - |
Leczenie | Leczy postać ze złych statusów | Sakwa Znachora |
Obrona | Zapewnia postaci ochronę przed następnym atakiem fizycznym wroga (magiczny redukuje o połowę) | - |
Ciemna Strona | Potraja siłę fizycznych ataków, zabierając przy każdym ataku 1/10 HP postaci | - |
Przywracanie | Odnawia maksimum HP jednej postaci | Leczący Pierścień |
Absorpcja | Wysysa HP przeciwnikowi i oddaje używającemu | - |
Wskrzeszanie | Wskrzesza znokautowaną postać | Jajo Feniksa |
PZ w dół | Obniża poziom wroga o połowę | - |
PZ w górę | Podwaja poziom wroga | - |
Kamikaze | Postać zadaje ogromne obrażenia, ale pada i znika z pola walki | Energia Bomby |
Żarcie | Umożliwia pożeranie przeciwników | Głodny Kociołek |
MiniMog | Umożliwia przyzywanie MiniMoga | Amulet Moga |
Zdolności postaci
Dzięki tym zdolnościom postać może znacznie wzmocnić swoje parametry, korzystać z dobroczynnych statusów bez używania magii lub też korzystać z innych ułatwień. Bardzo przydatną grupą są bonusy, dzięki którym postać przy każdym awansie na następny poziom zwiększa na stałe wybrane parametry.
Zdolność | Opis | Przedmiot |
HP+20% | Zwiększa HP postaci o 20% | Pierścień Odnowy |
HP+40% | Zwiększa HP postaci o 40% | Pierścień Giganta |
HP+80% | Zwiększa HP postaci o 80% | Pierścień Gai |
Str+20% | Zwiększa Siłę postaci o 20% | Siła Miłości |
Str+40% | Zwiększa Siłę postaci o 40% | Bransoleta Siły |
Str+60% | Zwiększa Siłę postaci o 60% | Bransoleta Potęgi |
Vit+20% | Zwiększa Witalność postaci o 20% | Żółwia Skorupa |
Vit+40% | Zwiększa Witalność postaci o 40% | Orichalcum |
Vit+60% | Zwiększa Witalność postaci o 60% | Szylkret |
Mag+20% | Zwiększa Magię postaci o 20% | Diadem |
Mag+40% | Zwiększa Magię postaci o 40% | Korona Maga |
Mag+60% | Zwiększa Magię postaci o 60% | Królewska Korona |
Spr+20% | Zwiększa Ducha postaci o 20% | Naramiennik Elfa |
Spr+40% | Zwiększa Ducha postaci o 40% | Naramiennik Siły |
Spr+60% | Zwiększa Ducha postaci o 60% | Naramiennik Magii |
Spd+20% | Zwiększa Szybkość postaci o 20% | Silnik Odrzutowy |
Spd+40% | Zwiększa Szybkość postaci o 40% | Silnik Rakietowy |
Eva+30% | Zwiększa Unik postaci o 30% | - |
Luck+50% | Zwiększa Szczęście postaci o 50% | - |
Zdolnośćx3 | Pozwala postaci ustawić 3 zdolności | - |
Zdolnośćx4 | Pozwala postaci ustawić 4 zdolności | Kamień z Rosetty |
Napad | Dołącza do ataku postaci możliwość okradania wrogów | - |
Apteczka | Przedmioty leczące użyte przez tę postać dają podwójny efekt | Szyfr Eskulapa |
Kontra | Postać kontruje fizyczne ataki | Szyfr Mnicha |
Oko za oko | Zwraca 1/4 obrażeń atakującemu | Sto Igieł |
Heroizm | Postać osłania słabszą postać przed atakiem fizycznym | Kodeks Rycerza |
Wstęga | Chroni postać przed wszystkimi złymi statusami | Wstęga |
Zużyciex2-1 | Postać zużywa tylko jeden czar mając status Double | - |
Zużyciex3-1 | Postać zużywa tylko jeden czar mając status Triple | Trzy Gwiazdy |
HP Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowe 30 punktów HP | - |
Str Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Str | - |
Vit Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Vit | - |
Mag Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Mag | - |
Spr Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Spr | - |
Auto-Reflect | Postać ma aktywny status Odbicie, który nie mija po jej śmierci | Kurtyna Blasku |
Auto-Protect | Postać ma aktywny status Ochrona, który nie mija po jej śmierci | Żelazna Kurtyna |
Auto-Shell | Postać ma aktywny status Osłona, który nie mija po jej śmierci | Kurtyna Księżyca |
Auto-Haste | Postać ma aktywny status Przyspieszenie, który nie mija po jej śmierci | Akcelerator |
Auto-Potion | Raniona postać używa automatycznie leczącego przedmiotu (najsłabszego na składzie) | - |
Inicjatywa | Postać ma zawsze pełny licznik ATB na początku walki | - |
Odnowa HP | Postać odnawia swoje HP, poruszając się po terenie | - |
Zdolności drużyny
Ten rodzaj zdolności daje specjalne przywileje całej drużynie. Wystarczy, jak tylko jedna postać będzie miała je ustawione.
Zdolność | Opis | Przedmiot |
Alarm | Zapobiega atakom z zaskoczenia | - |
Odkrywca | Odsłania ukryte punkty zapisu oraz czerpania (poza mapą świata) | - |
Unikaty | Zwiększa szansę otrzymania rzadkich przedmiotów | - |
Enc-Half | Obniża częstotliwość losowych walk o połowę | - |
Enc-None | Całkowicie zapobiega losowym walkom | - |
Zdolności GFów
Te zdolności dotyczą wyłącznie Gfów i mają wpływ na ich zdrowie i siłę. Zdolności zwiększające HP oraz siłę ataku GFa się kumulują.
Zdolność | Opis | Przedmiot |
SumMag+10% | Zwiększa siłę ataku GFa o 10% | Stalowa Rura |
SumMag+20% | Zwiększa siłę ataku GFa o 20% | Gwiezdny Pył |
SumMag+30% | Zwiększa siłę ataku GFa o 30% | Kryształ Energii |
SumMag+40% | Zwiększa siłę ataku GFa o 40% | Duch Thamasy |
GFHP+10% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 10% | Lecząca Kolczuga |
GFHP+20% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 20% | Srebrna Kolczuga |
GFHP+30% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 30% | Złota Zbroja |
GFHP+40% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 40% | Diamentowa Zbroja |
Boost | Umożliwia zwiększenie siły GFa podczas animacji | - |
Zdolności Menu
Tych zdolności używa się bezpośrednio w menu, poza walkami. Niektóre z nich pozwalają zamieniać przedmioty i czary na lepsze, inne umożliwiają robienie zakupów prosto z menu, a nawet obniżają ceny przedmiotów. Dzięki tym zdolnościom można bardzo wcześnie uzyskać silne czary oraz składniki do mocnych broni.
Zdolność | Opis | Przedmiot |
Rabat | Daje zniżkę na zakupy przedmiotów | - |
Kupiec | Pozwala sprzedawać przedmioty po wyższej cenie | - |
Spod Lady | Pozwala kupoważ rzadkie przedmioty w sklepach | - |
Sklep | Umożliwia kupowanie przedmiotów z menu | - |
Składnica | Umożliwia ulepszanie broni z menu | - |
T Mag-RF | Wytwarza magię pioruna/wiatru z przedmiotów | - |
I Mag-RF | Wytwarza magię lodu/wody z przedmiotów | - |
F Mag-RF | Wytwarza magię ognia z przedmiotów | - |
L Mag-RF | Wytwarza magię leczącą/wskrzeszającą z przedmiotów | - |
Time Mag-RF | Wytwarza magię czasu/przestrzeni z przedmiotów | - |
ST Mag-RF | Wytwarza magię statusową z przedmiotów | - |
Supt Mag-RF | Wytwarza magię wspierającą z przedmiotów | - |
Forbid Mag-RF | Wytwarza magię zakazaną z przedmiotów | - |
Recov Med-RF | Wytwarza przedmioty leczące z innych przedmiotów | - |
ST Med-RF | Wytwarza przedmioty leczące statusy z innych przedmiotów | - |
Ammo-RF | Wytwarza amunicję z innych przedmiotów | - |
Tool-RF | Wytwarza silniejsze przedmioty ze słabszych | - |
Forbid Med-RF | Wytwarza zakazane leki z innych przedmiotów | - |
GF Recov Med-RF | Wytwarza przedmioty leczące GFy z innych przedmiotów | - |
GF Abl Med-RF | Wytwarza przedmioty uczące GFy zdolności z innych przedmiotów | - |
Mid Mag-RF | Wytwarza średnią magię ze słabej | - |
High Mag-RF | Wytwarza silną magię ze średniej | - |
Med LV Up | Wytwarza rzadkie leki ze zwyczajnych leków | - |
Card Mod | Wytwarza przedmioty z kart | - |