Aby użyć magii w walce, postać musi mieć podpiętą zdolność Magia. Po wybraniu tej opcji pojawi się kursor, którym będzie można zmienić cel, na który zostanie rzucony czar. Można również, dzięki zdolności Czerpanie, wyssać czar od przeciwnika i od razu go nim zaatakować (poprzez wybranie opcji "Rzuć"). W przypadku magii szkodzącej kursor na wstępie pojawia się nad głową przeciwnika, natomiast przy czarach wspierających i leczących celem początkowym jest zawsze postać, która używa magii.
Siła magicznego ataku zależy od współczynnika Mag postaci. O tym, jak go podwyższyć, można przeczytać w dziale Podłączanie magii.
W FFVIII rozróżniamy kilka rodzajów magii. Poniżej dokładne opisy każdego rodzaju oraz szczegółowa lista wszystkich czarów:
Magia żywiołowa
Czary żywiołowe korzystają z energii konkretnych żywiołów. W zależności od swojego stopnia mogą być słabe, średnie lub silne. Mogą zadać spore obrażenia przeciwnikowi, mogą jednak także go uleczyć, jeżeli wróg absorbuje czary danego żywiołu. Walczące postacie również mogą absorbować czary żywiołów lub też się na nie uodpornić poprzez podpięcie odpowiedniej magii pod swoją obronę.
W świecie Final Fantasy VIII istnieje osiem różnych żywiołów. Każdy z nich ma swojego patrona w osobie GFa, który używa magii tego żywiołu podczas swojego ataku. Niektóre z nich potrafią także wytwarzać czary swoich żywiołów za pomocą swoich umiejętności. Do każdego z nich są także przypisane odpowiednie czary:
Ikona | Żywioł | Żywioł przeciwny | GF | Umiejętność | Czar | Właściwości |
Piorun | Woda | Quezacotl | T Mag-RF | Thunder | Słaby atak żywiołem pioruna | |
Thundara | Średni atak żywiołem pioruna | |||||
Thundaga | Silny atak żywiołem pioruna | |||||
Lód | Ogień | Shiva | I Mag-RF | Blizzard | Słaby atak żywiołem lodu | |
Blizzara | Średni atak żywiołem lodu | |||||
Blizzaga | Silny atak żywiołem lodu | |||||
Ogień | Lód | Ifrit | F Mag-RF | Fire | Słaby atak żywiołem ognia | |
Fira | Średni atak żywiołem ognia | |||||
Firaga | Silny atak żywiołem ognia | |||||
Ziemia | Powietrze | Bracia | Time Mag-RF | Quake | Silne trzęsienie ziemi na wszystkich wrogów | |
Woda | Piorun | Lewiatan | I Mag-RF | Water | Silna wodna kula | |
Powietrze | Ziemia | Pandemona | T Mag-RF | Aero | Średni atak żywiołem powietrza | |
Tornado | Silna trąba powietrzna na wszystkich wrogów | |||||
Trucizna | - | Doomtrain | ST Mag-RF | Bio | Stopniowe zatruwanie | |
Świętość | - | Alexander | L Mag-RF | Holy | Silny atak żywiołem świętości |
Magia statusowa
Niektóre czary służą do nakładania negatywnych statusów na przeciwnika. Większość z nich nie zadaje mu żadnych obrażeń, ale utrudnia mu walkę. Niektórzy przeciwnicy również posługują się tą magią, dlatego dobrze jest się zabezpieczyć przed najgroźniejszymi statusami, podpinając odpowiednią magię pod obronę. Warto także mieć zapas przedmiotów leczących oraz czaru Esuna. Niektóre statusy znikają wraz z końcem walki lub po zaatakowaniu postaci atakiem fizycznym, inne trzeba wyleczyć, używając odpowiedniego przedmiotu. Większość z nich zdejmuje Panaceum, a każdy mija po zabiciu postaci i jej wskrzeszeniu. W tej grupie jest czar Bio, który, jako jedyny, jest zarówno czarem statusowym, jak i żywiołowym.
Większość magii statusowej można uzyskać dzięki umiejętności ST Mag-RF, której może nauczyć się Diablos.
Ikona | Status | Czar | Działanie | Ustępowanie |
Darkness | Blind | Postać jest oślepiona i ma słabą celność | Po użyciu Kropli | |
Poison | Bio | Postać jest stopniowo zatruwana | Po użyciu Antidotum | |
Berserk | Berserk | Postać automatycznie wykonuje tylko ataki fizyczne | Wraz z końcem walki | |
Confuse | Confuse | Postać działa chaotycznie, może atakować siebie, resztę drużyny oraz leczyć przeciwników | Po ataku fizycznym | |
- | Vit=0 | Meltdown | Postać ma osłabioną obronę przeciwko atakom i magii | Wraz z końcem walki |
Silence | Silence | Postać nie może używać magii ani GFów | Po użyciu Syropu | |
Sleep | Sleep | Postać śpi i nie wykonuje żadnych akcji | Po ataku fizycznym | |
Petrify | Break | Postać kamienieje i jest jak martwa | Po użyciu Zmiękczacza | |
Death | Death | Postać jest natychmiast zabijana | Po wskrzeszeniu | |
Zombie | Zombie | Postać jest zamieniana w zombie i staje się wrażliwa na przedmioty i czary lecznicze | Po użyciu Wody Święconej | |
- | Silence Darkness Poison |
Pain | Postać ma nałożone trzy statusy | Wraz z końcem walki |
Magia czasu i grawitacji
Za tę magię również odpowiada Diablos. Oprócz czaru Quake, który został opisany wcześniej, czarem grawitacyjnym jest Demi. Pozostała magia opiera się na czasie i może zarówno wspomóc, jak i osłabić działania celu. Część magii czasu łączy się z magią statusową i nakłada na cel statusy.
Ikona | Status | Czar | Działanie | Ustępowanie |
Slow | Slow | Postać jest wolniejsza niż zwykle | Wraz z końcem walki | |
Stop | Stop | Postać zatrzymuje się i jest jak martwa | Wraz z końcem walki | |
- | - | Haste | Postać jest przyspieszona | Wraz z końcem walki |
- | - | Double | Postać może rzucać dwa czary w jednej kolejce | Wraz z końcem walki |
- | - | Triple | Postać może rzucać trzy czary w jednej kolejce | Wraz z końcem walki |
- | - | Demi | Postać traci pewien procent HP | - |
Magia wspomagająca
Czary wspierające dają dodatkową ochronę postaci, leczą ją i wspomagają jej działania. Najbardziej przydatnym czarem z tej grupy jest Aura, która nie tylko umożliwia postaci wykonywanie limitów niezależnie od swojej liczby HP, ale także może zabezpieczyć ją przed statusem Curse (który nakłada na postać klątwę uniemożliwiającą korzystanie z limitów). Ten typ magii jest również przydatny przy podłączaniu czarów pod obronę żywiołową i statusową.
Czar | Działanie |
Aura | Umożliwia postaci wykonywanie limitów |
Dispel | Zdejmuje ochronę przeciwnika |
Drain | Wysysa energię z wroga i uzupełnia ją u siebie |
Esuna | Leczy negatywne statusy |
Float | Postać unosi się w powietrzu i jest odporna na czary grawitacyjne |
Protect | Redukuje o połowę straty od ataku fizycznego |
Reflect | Powoduje odbicie każdego czaru rzuconego na postać; czar odbija się tylko raz |
Shell | Redukuje o połowę straty od ataku magicznego |
Magia lecznicza i wskrzeszająca
Do tej grupy należą czary, którymi można leczyć lub wskrzeszać zmarłe postacie. Działają one podobnie jak leczące i przywracające przedmioty, których używa się w menu Ekwipunek. Magię tę uzyskuje się za pomocą umiejętności L Mag-RF, której uczy się Syrena.
Czar | Działanie |
Cure | Słaby efekt leczniczy |
Cura | Średni efekt leczniczy |
Curaga | Silny efekt leczniczy |
Life | Wskrzesza martwą postać |
Full-Life | Wskrzesza martwą postać i uzupełnia jej HP |
Regen | Stopniowo przywraca HP postaci (odwrotność czaru Bio) |
Magia zakazana
Do tej grupy zalicza się trzy najsilniejsze w grze czary. Są one ciężkie do zdobycia, ale bardzo dobrze sprawdzają się w walce z każdym przeciwnikiem. Dają także bardzo dobre efekty przy podłączaniu czarów.
Czar | Działanie |
Flare | Przypomina połączenie czaru Demi z magią ogniową, jednakże nie leczy potworów odpornych na żywioł ognia |
Meteor | Rzuca na wszystkie postacie grad meteorytów, które moga odebrać sporą ilość HP w zależności od trafienia |
Ultima | Najsilniejszy czar nieżywiołowy, odbierający wrogom sporą liczbę HP |
Pozostałe czary
W tej grupie mieszczą się dwa czary, które nie pasują do żadnej z poprzednich.
Czar | Działanie |
Apocalypse | Czar wyłącznie w posiadaniu Artemizji [Ultimecji], nieżywiołowy i równie silny jak Ultima |
Scan | Pozwala zbadać przeciwnika, poznać jego liczbę HP oraz słabe punkty |