
Podłączanie GFów do postaci to podstawa budowania statystyk w FFVIII. Innowacyjny system podłączania opiera się właśnie na nich, uwalniając postacie od noszenia zbroi i akcesoriów, w zamian za to oferując możliwość podpinania czarów, by wzmocnić parametry bohaterów. Oprócz tego, GFy dają możliwość korzystania z różnych zdolności, aktywnych (takich jak np. Kamikaze) bądź pasywnych, wspierających działania postaci (np. Auto-Haste). GF musi być podłączony do postaci, by mogła ona korzystać z wybranych zdolności.
Każdy GF, którego da się podłączyć do postaci, ma własny zestaw zdolności, które rozwija w miarę otrzymywania punktów AP. Jednakże każdy GF może się nauczyć każdej zdolności, którą da się otrzymać z odpowiedniego przedmiotu. Jeśli chcemy nauczyć danego GFa konkretnej zdolności, najlepiej poczekać, aż nauczy się on wszystkiego, co ma do nauczenia, a następnie usunąć niechcianą zdolność przy pomocy
Ziela Zapomnienia i w jej miejsce ustawić wybraną zdolność (aplikując GFowi odpowiedni przedmiot).
Poniżej dokładne tabele wszystkich komend i zdolności możliwych do uzyskania przy pomocy GFów wraz z przedmiotami, które mogą je tych zdolności nauczyć.
Zdolności podłączania
Te zdolności pozwalają postaciom podłączać magię pod wybrane parametry w menu
Łączność, dzięki czemu mogą one podnosić swoje statystyki, zwiększać obronę przeciwko konkretnym żywiołom i statusom, a także dołączać żywioł lub status do fizycznego ataku.
| Zdolność | Opis | Przedmiot |
| HP-J | Umożliwia podłączanie magii pod HP | Zwój HP |
| Str-J | Umożliwia podłączanie magii pod Siłę | Zwój Siły |
| Vit-J | Umożliwia podłączanie magii pod Witalność | Zwój Witalności |
| Mag-J | Umożliwia podłączanie magii pod Magię | Zwój Magii |
| Spr-J | Umożliwia podłączanie magii pod Ducha | Zwój Ducha |
| Spd-J | Umożliwia podłączanie magii pod Szybkość | Zwój Szybkości |
| Eva-J | Umożliwia podłączanie magii pod Unik | Amulet Egidy |
| Hit-J | Umożliwia podłączanie magii pod Celność | - |
| Luck-J | Umożliwia podłączanie magii pod Szczęście | Zwój Szczęścia |
| Elem-Atk-J | Umożliwia podłączanie magii pod atak żywiołowy | Zwój Elem-Atk |
| Elem-Obr-J | Umożliwia podłączanie magii pod obronę żywiołową | - |
| Elem-Obrx2 | Umożliwia podłączanie dwóch rodzajów magii pod obronę żywiołową | - |
| Elem-Obrx4 | Umożliwia podłączanie czterech rodzajów magii pod obronę żywiołową | Antyżywioł |
| ST-Atk-J | Umożliwia podłączanie magii pod atak statusowy | Zwój ST-Atk |
| ST-Obr-J | Umożliwia podłączanie magii pod obronę statusową | - |
| ST-Obrx2 | Umożliwia podłączanie dwóch rodzajów magii pod obronę statusową | - |
| ST-Obrx4 | Umożliwia podłączanie czterech rodzajów magii pod obronę statusową | Antystatus |
Zdolności komendy
Te zdolności oznaczają komendy, które postać może wybrać i używać w walce, obok ataków fizycznych. Każda postać ma miejsce na trzy takie komendy. Niektóre z nich zadają obrażenia wrogom, inne umożliwiają korzystanie z magii i GFów, jeszcze inne służą do leczenia postaci. Warto, by zawsze przynajmniej jedna postać miała podpiętą komendę
Ekwipunek.
| Zdolność | Opis | Przedmiot |
| Magia | Umożliwia używanie magii podczas walki | Księga Magii |
| GF | Umożliwia przywoływanie GFów | Księga GFów |
| Czerpanie | Umożliwia czerpanie magii od wrogów | Księga Czerpania |
| Ekwipunek | Umożliwia używanie przedmiotów podczas walki | Księga Ekwipunku |
| Karta | Umożliwia przemienianie wrogów w karty | Duch Hazardzisty |
| Los | Nakłada na wroga status Los (cel umiera po pewnym czasie) | - |
| Wściekły Pęd | Nakłada na drużynę statusy Szał, Ochrona i Przypieszenie | - |
| Leczenie | Leczy postać ze złych statusów | Sakwa Znachora |
| Obrona | Zapewnia postaci ochronę przed następnym atakiem fizycznym wroga (magiczny redukuje o połowę) | - |
| Ciemna Strona | Potraja siłę fizycznych ataków, zabierając przy każdym ataku 1/10 HP postaci | - |
| Przywracanie | Odnawia maksimum HP jednej postaci | Leczący Pierścień |
| Absorpcja | Wysysa HP przeciwnikowi i oddaje używającemu | - |
| Wskrzeszanie | Wskrzesza znokautowaną postać | Jajo Feniksa |
| PZ w dół | Obniża poziom wroga o połowę | - |
| PZ w górę | Podwaja poziom wroga | - |
| Kamikaze | Postać zadaje ogromne obrażenia, ale pada i znika z pola walki | Energia Bomby |
| Żarcie | Umożliwia pożeranie przeciwników | Głodny Kociołek |
| MiniMog | Umożliwia przyzywanie MiniMoga | Amulet Moga |
Zdolności postaci
Dzięki tym zdolnościom postać może znacznie wzmocnić swoje parametry, korzystać z dobroczynnych statusów bez używania magii lub też korzystać z innych ułatwień. Bardzo przydatną grupą są bonusy, dzięki którym postać przy każdym awansie na następny poziom zwiększa na stałe wybrane parametry.
| Zdolność | Opis | Przedmiot |
| HP+20% | Zwiększa HP postaci o 20% | Pierścień Odnowy |
| HP+40% | Zwiększa HP postaci o 40% | Pierścień Giganta |
| HP+80% | Zwiększa HP postaci o 80% | Pierścień Gai |
| Str+20% | Zwiększa Siłę postaci o 20% | Siła Miłości |
| Str+40% | Zwiększa Siłę postaci o 40% | Bransoleta Siły |
| Str+60% | Zwiększa Siłę postaci o 60% | Bransoleta Potęgi |
| Vit+20% | Zwiększa Witalność postaci o 20% | Żółwia Skorupa |
| Vit+40% | Zwiększa Witalność postaci o 40% | Orichalcum |
| Vit+60% | Zwiększa Witalność postaci o 60% | Szylkret |
| Mag+20% | Zwiększa Magię postaci o 20% | Diadem |
| Mag+40% | Zwiększa Magię postaci o 40% | Korona Maga |
| Mag+60% | Zwiększa Magię postaci o 60% | Królewska Korona |
| Spr+20% | Zwiększa Ducha postaci o 20% | Naramiennik Elfa |
| Spr+40% | Zwiększa Ducha postaci o 40% | Naramiennik Siły |
| Spr+60% | Zwiększa Ducha postaci o 60% | Naramiennik Magii |
| Spd+20% | Zwiększa Szybkość postaci o 20% | Silnik Odrzutowy |
| Spd+40% | Zwiększa Szybkość postaci o 40% | Silnik Rakietowy |
| Eva+30% | Zwiększa Unik postaci o 30% | - |
| Luck+50% | Zwiększa Szczęście postaci o 50% | - |
| Zdolnośćx3 | Pozwala postaci ustawić 3 zdolności | - |
| Zdolnośćx4 | Pozwala postaci ustawić 4 zdolności | Kamień z Rosetty |
| Napad | Dołącza do ataku postaci możliwość okradania wrogów | - |
| Apteczka | Przedmioty leczące użyte przez tę postać dają podwójny efekt | Szyfr Eskulapa |
| Kontra | Postać kontruje fizyczne ataki | Szyfr Mnicha |
| Oko za oko | Zwraca 1/4 obrażeń atakującemu | Sto Igieł |
| Heroizm | Postać osłania słabszą postać przed atakiem fizycznym | Kodeks Rycerza |
| Wstęga | Chroni postać przed wszystkimi złymi statusami | Wstęga |
| Zużyciex2-1 | Postać zużywa tylko jeden czar mając status Double | - |
| Zużyciex3-1 | Postać zużywa tylko jeden czar mając status Triple | Trzy Gwiazdy |
| HP Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowe 30 punktów HP | - |
| Str Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Str | - |
| Vit Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Vit | - |
| Mag Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Mag | - |
| Spr Bonus | Przy każdym awansie na kolejny poziom postać otrzymuje na stałe dodatkowy 1 punkt Spr | - |
| Auto-Reflect | Postać ma aktywny status Odbicie, który nie mija po jej śmierci | Kurtyna Blasku |
| Auto-Protect | Postać ma aktywny status Ochrona, który nie mija po jej śmierci | Żelazna Kurtyna |
| Auto-Shell | Postać ma aktywny status Osłona, który nie mija po jej śmierci | Kurtyna Księżyca |
| Auto-Haste | Postać ma aktywny status Przyspieszenie, który nie mija po jej śmierci | Akcelerator |
| Auto-Potion | Raniona postać używa automatycznie leczącego przedmiotu (najsłabszego na składzie) | - |
| Inicjatywa | Postać ma zawsze pełny licznik ATB na początku walki | - |
| Odnowa HP | Postać odnawia swoje HP, poruszając się po terenie | - |
Zdolności drużyny
Ten rodzaj zdolności daje specjalne przywileje całej drużynie. Wystarczy, jak tylko jedna postać będzie miała je ustawione.
| Zdolność | Opis | Przedmiot |
| Alarm | Zapobiega atakom z zaskoczenia | - |
| Odkrywca | Odsłania ukryte punkty zapisu oraz czerpania (poza mapą świata) | - |
| Unikaty | Zwiększa szansę otrzymania rzadkich przedmiotów | - |
| Enc-Half | Obniża częstotliwość losowych walk o połowę | - |
| Enc-None | Całkowicie zapobiega losowym walkom | - |
Zdolności GFów
Te zdolności dotyczą wyłącznie Gfów i mają wpływ na ich zdrowie i siłę. Zdolności zwiększające HP oraz siłę ataku GFa się kumulują.
| Zdolność | Opis | Przedmiot |
| SumMag+10% | Zwiększa siłę ataku GFa o 10% | Stalowa Rura |
| SumMag+20% | Zwiększa siłę ataku GFa o 20% | Gwiezdny Pył |
| SumMag+30% | Zwiększa siłę ataku GFa o 30% | Kryształ Energii |
| SumMag+40% | Zwiększa siłę ataku GFa o 40% | Duch Thamasy |
| GFHP+10% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 10% | Lecząca Kolczuga |
| GFHP+20% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 20% | Srebrna Kolczuga |
| GFHP+30% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 30% | Złota Zbroja |
| GFHP+40% | Zwiększa maksymalne HP GFa o 40% | Diamentowa Zbroja |
| Boost | Umożliwia zwiększenie siły GFa podczas animacji | - |
Zdolności Menu
Tych zdolności używa się bezpośrednio w menu, poza walkami. Niektóre z nich pozwalają zamieniać przedmioty i czary na lepsze, inne umożliwiają robienie zakupów prosto z menu, a nawet obniżają ceny przedmiotów. Dzięki tym zdolnościom można bardzo wcześnie uzyskać silne czary oraz składniki do mocnych broni.
| Zdolność | Opis | Przedmiot |
| Rabat | Daje zniżkę na zakupy przedmiotów | - |
| Kupiec | Pozwala sprzedawać przedmioty po wyższej cenie | - |
| Spod Lady | Pozwala kupoważ rzadkie przedmioty w sklepach | - |
| Sklep | Umożliwia kupowanie przedmiotów z menu | - |
| Składnica | Umożliwia ulepszanie broni z menu | - |
| T Mag-RF | Wytwarza magię pioruna/wiatru z przedmiotów | - |
| I Mag-RF | Wytwarza magię lodu/wody z przedmiotów | - |
| F Mag-RF | Wytwarza magię ognia z przedmiotów | - |
| L Mag-RF | Wytwarza magię leczącą/wskrzeszającą z przedmiotów | - |
| Time Mag-RF | Wytwarza magię czasu/przestrzeni z przedmiotów | - |
| ST Mag-RF | Wytwarza magię statusową z przedmiotów | - |
| Supt Mag-RF | Wytwarza magię wspierającą z przedmiotów | - |
| Forbid Mag-RF | Wytwarza magię zakazaną z przedmiotów | - |
| Recov Med-RF | Wytwarza przedmioty leczące z innych przedmiotów | - |
| ST Med-RF | Wytwarza przedmioty leczące statusy z innych przedmiotów | - |
| Ammo-RF | Wytwarza amunicję z innych przedmiotów | - |
| Tool-RF | Wytwarza silniejsze przedmioty ze słabszych | - |
| Forbid Med-RF | Wytwarza zakazane leki z innych przedmiotów | - |
| GF Recov Med-RF | Wytwarza przedmioty leczące GFy z innych przedmiotów | - |
| GF Abl Med-RF | Wytwarza przedmioty uczące GFy zdolności z innych przedmiotów | - |
| Mid Mag-RF | Wytwarza średnią magię ze słabej | - |
| High Mag-RF | Wytwarza silną magię ze średniej | - |
| Med LV Up | Wytwarza rzadkie leki ze zwyczajnych leków | - |
| Card Mod | Wytwarza przedmioty z kart | - |